pühapäev, 18. jaanuar 2015

Ämblikuvõrku kudumas

Aeg on läinud lippamisi, samas pole juhtunud midagi sellist, mis sunniks arvuti taha istuma ja elamusi kirja panema. Nagu öeldakse - halvad mälestused kirjuta liivale, head mälestused raiu marmorisse. Kes iganes selle lause ütles, tal oli õigus. :) Või nagu sõnastas üks mu hea sõbranna - ainult heale toetudes saab edasi minna. Mitte et midagi halba oleks vahepeal juhtunud - aga mis sellest talvisest nirust tervisest ikka rääkida. Õnneks on ses osas kõik taas paremuse poole.
Ka laps sai oma mandlitest lahti. See opil käik ja haiglas veedetud aeg olid umbes nagu spaapuhkus meile, võisin taaskord tõdeda. Kes iganes tahab oma mandlitest lahti saada, võib end julgelt Rakveres Dr. Tõnis Pruleri käe alla usaldada. Sest kui juba laps ütleb, et tahaks veel tagasi opile minna . . . :)

Aga jah, mida mul endal seal haiglas muud see aeg teha oleks olnud kui kududa. Pakkisin hommikul kiiruga valge lõngakera ja vardad kotti. Teadmata, mis sellest tuleb, hakkasin lihtsalt ripsi kuduma. Ei sellises olukorras saa mingi mustri peale mõelda. Kojusaamiseks oli kera läbi ja selge ka, et ega sealt muud saa kui üks soe õlasall. Huvi pärast sai veel ka ääris kootud ja külge õmmeldud - polnud varem nii teinud. Selline lihtsake ta sai:


Haiglast kodus paranejat last valvates oli aga taas näppudele tegevust vaja leida - vahelduseks köögis püreesid jm siledaid magustoite vaaritades, mis oleksid sobilikud lõigutud kurgust alla minema. Heegeldava lapse eeskujul sai siis ise ka üle 30a. heegelnõel välja otsitud ja veel üks valge sall valmis tehtud:


Kuna heegeldamine ei ole ikka üldse minu rida, siis igatsesid sõrmed taas kudumisvarraste järele. Kuid nüüd olid küll ideed täitsa otsas. Lahendus tuli aga, kust poleks oodanudki. Detsembrikuu Maakodu ajakirjas oli üks artikkel ühest pitsikudujast mehest, kes koob Haapsalu salle. Need sallid polnud isegi minu ampluaa kunagi olnud, sest olin veendunud, et ma eluski ei küündiks Haapsalu salli kuduma. Ja nüüd, palun väga, üks meesterahvas koob pitsi! No kas mina siis tõesti hakkama ei saaks?!? See asi ei andnud mulle enam rahu . . . Artiklist võis ka lugeda, et kogenud kuduja teeb Haapsalu salli kolme päevaga valmis. No kas mina pole kogenud kuduja? Mis siin enam oodata - infojahile! Kuna internetitarkuse järgi ikka Haapsalu salli valmis ei koo, tuli minna raamatupoodi (veebipoodi). Õnneks oli sel teemal ilmunud hiljaaegu suurepäraseid raamatud. Sai vähe šopatud:


Kuna lõngatellimus venis, sai end senikaua teoreetiliselt haritud. Mustrid olid ka üks ilusam kui teine, võimatu oli sealt kõige kenamat välja valida . . . Lõin käega ja andsin valiku tegemise lapsele. Niikuinii esimene sall saab ikka temale. Tema valik oli "Õnnelehe" muster. Ok, olgu siis Õnneleht, sai aga algust tehtud. Oli see vast vaevaline . . . Isegi minu, kogenud kuduja näppude vahel, tundus seda niitpeenikest lõnga hoida nii kohutavalt kohmakas. Kaks korda sai juba oma mitmerealine sallijupp üles harutatud - küll oli see uutmoodi tehnikas ülesloodud serv liiga pingul, küll suutsin vahpeal ühe silmuse kaotada ja vea sisse teha . . . Kaotatud silmus on aga Haapsalu salli puhul kadunud nagu mutiauku ja harutades silmuste taasüleskorjamine mustri vahel suht lootusetu ülesanne. Silmused lihtsalt jooksevad eest ja harunevad ja harunevad edasi. Vot siis sulle Õnnelehekirja - õnne see seni küll ei toonud . . . Lootus sall kolme päevaga valmis kududa kahanes olematuks. :P
Kolmas katse aga õnnestus, kohmakus kätest kadus ja sealtpeale on kudumine olnud ainult puhas rõõm. 
Lappasin huvi pärast teisi mustreid ka võrdluseks - nojah, laps oli mulle ikka kohe selle kõige keerulisema välja pakkunud. Üheski teises mustris ei tulnud 7 silmust kokku kududa, see kõige vastikum koht. :P Aga nüüd on kõik käpas, tuleb vaid pingsalt jälgida, et enam vigu ei teeks, sest parandamine on suht lootusetu ettevõtmine.


Samas tekkis küsimus - mida teevad need päris sallikudujad vanatädikesed seal Haapsalus oma töntsi silmanägemise ja kulunud sõrmeliigestega, kui nad mõne silmuse kaotavad? Või hoiab pitsikudumine silmad erksad ja sõrmed painduvad? Ja mis kujuga saavad olema tagumikud kui nii palju istuda? Minul sureb tagumik kududes juba tunni ajaga ära. :D Pean siis sirutama ja muid asju tegema. Seal oli juttu ühest sallimeistrist, kes on kudunud oma elus üle 1000 Haapsalu salli . . .

Aia peale ma veel ei mõtle. Eelmisel aastal külvasin kõike liiga vara ja taimed kippusid välja venima. Sel aastal ootan rahulikult veebruari keskpaigani ja külvan siis basiiliku jt. kõige varajasemad.

8 kommentaari:

  1. Vau! Mina ei julge ikka veel mitte mõeldagi haapsalu sallide peale. Ääri-veeri veeretan mõtet pisut peenemast lõngast piduliku boolero kudumisest, aga ka seda pole veel julenud ette võtta (no enne vaja ju tegelikult sokikudumine ära lõpetada).
    Ja seemnetele mina ka veel (eriti) ei mõtle, samal põhjusel.

    VastaKustuta
  2. Valisid sa alles mustri alustamiseks, tõepoolest! Aga teate, ühe pitsilise boolero kudumine on märksa keerulisem kui haapsalu salli, ausõna! :) See on ju lihtsalt nelinurkne kudum, äärepitsi silmuste ülesloomine ja selle külgeõmblemine ei kuulu mu lemmiktööde hulka aga muidu on puhas mõnu. Ma olen sellest peenest näputööst täielikus sõltuvuses, koon praegu oma viiendat haapsalu salli. Kolmest päevast tööst olen mina muidugi valgusaastate kaugusel, mul läheb ikka vähemalt kuu-kaks sest muu elu tahab ju ka elamist, Aga see hetk, kui ühest pussakast raamilt võttes imeilus ja õhkõrn kudum saab on kogu seda aega väärt. Ja raamat on täiesti lollikindel abimees!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Viies sall, vau. :) Kindlasti on seljariiete kudumine veel keerulisem - ja kuidas neid veel raamile venitatakse? Mis meenutab mulle, et raami mul veel polegi - see tuleb ju ka veel kokku kopsida, vaja roostevabasid naelu osta ja . . .
      Aga sõltuvust tekitav on pitsikudumine küll - kõik head asjad vist tekitavad sõltuvust. :P

      Kustuta
    2. Oh ei, nüüd kukkus välja nii nagu ma oleks mingi eriti osav kuduja. Mis on vastupidi sellele, mida ma oma kommentaariga öelda tahtsin. Ma nimelt tahtsin öelda, et ma ei saaks Köögikata viidatud boolero kudumisega hakkama ja sõrmkinnas on minu arust lõpp-keeruline ülesanne aga haapsalu salle olen kudunud küll. Nii et see ei saa siis ju üle mõistuse keeruline olla kui ma sellega hakkama saan :D

      Kustuta
  3. ka mina pole haapsalu sallile läheneda veel julgenud, õnneks ongi mul teist talve heegelnõelasõltuvus aga mida rohkem ma mõtlen, et kas... seda suuremaks läheb isu proovida :) järgmine talv ehk

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ega enne rahu ei saa kui pole järele proovitud. :)

      Kustuta
  4. Nüüd oleks vist viimane aeg enda vardad ka lõpuks välja otsida, ahvatlused on juba liiga suured.
    Aga basiilikut jpt võib väga vara külvata ja teha seda mitu korda, esimesed saab juba potist toidu sisse ära kasutada.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma mäletan, et veebruari algul külvatud basiilikud olid mul aknalaual ikka vääga pikkade kaelte otsas. Mitut laari olen ma alati planeerinud külvata, kuid mõtteks ta jäänud ongi, ei tea, miks - äkki sellepärast, et hiljem on aknalauad juba lookas muudest taimedest. Ja üldse polegi mul veel seemneid - liiga palju kudumist, seemnetellimused kõik puha tegemata veel. Huvitav, mis siis saama hakkab kui see kudumishullus ei lähegi kevadeks üle - kes mu aeda siis harib? :P

      Kustuta